SPRO Hardliner LCS Pro 10600 gyorsteszt

SPRO Hardliner LCS Pro 10600 gyorsteszt

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a peremfutó orsók fejlesztése napjainkra elért egy olyan szintet, ahonnan nehéz bármilyen átütő újdonsággal előhozakodni. Igazán jelentős ugrásokat inkább csak évtizedes léptékben visszapillantva érzékelhetünk a piacon, de azért évről évre minden gyártó próbál csiszolgatni egy keveset a bevált, befuttatott gyártmányain. A SPRO cég a jól ismert Hardliner orsócsaládja esetében a névhez illesztett „Pro” szócskával igyekszik ráirányítani a figyelmünket a széria újabb fejlesztéseire.

SPRO Hardliner LCS Pro 10600
Méret: 60
Méretsor: 20, 30, 40, 50, 60
Súly: 405 g (a katalógusban)
530 g (mért adat)
Áttétel: 5,1:1
Visszaforgásgátló: holtjátékmentes
Fékrendszer: elsőfék + hátsó nyeletőfék
Csapágyak: 9+1
Zsinórkapacitás: 300 m / 0,33 mm
Egy hajtókarfordulattal feltekert zsinórmennyiség: 92 cm
Ház anyaga: karbonszálas műanyag
Dob anyaga: alumínium
Tartozék: alumínium pótdob
Ár: 13.800 Ft
A gyártó honlapja: www.spro.nl

Az adatok rutinszerű számbavétele során egyedül a katalógusban feltüntetett önsúly szúrhat szemet, ami nyilvánvaló elírás. Egy 60-as orsó legalább fél kiló körül szokott lenni a valóságban, hacsak nem vattából van. A Hardliner Pro súlya a méretéhez viszonyítva teljesen rendben van, ennyi anyagnak azért lennie kell egy ekkora szerkezetben.

Az ismerkedés percei során elégedetten konstatálom, hogy nagyon egyben van a szerkezet, hajszálnyi kotyogása sincs a hajtókarnak és a rotornak. A felkapókar átváltása éppen olyan, amilyennek lennie kell. A nyeletőfék kapcsolója akár a botot markoló kéz kisujjával is kezelhető, és a visszaváltása is finom, diszkrét. No és a színe, ez a szép, kormos fekete szín! Már a Passion megjelenésekor örömmel üdvözöltem ezt a matt, bársonyos, gumiszerű bevonatot, ami az esztétikai hatása mellett tapintásra is jóval kellemesebb, mint a fényes, rideg plasztik.

A „Pro” vastagított, cső alapanyagú felkapókarja valamivel erősebb, mint a régi modellé volt. A zsinór sima átmeneten keresztül fut rá a görgőre. A felkapókar és a görgő foglalatának csatlakozási pontjánál csak a hurkolódásra hajlamos, 20-asnál vékonyabb zsinórok használata esetén fordulhat elő fennakadás
A korszerű orsókban általánossá vált üzembiztos nyomórugó és az egyszerű váltó rúd kiküszöböli a régebbi orsók felkapókarja körüli hibaforrásokat
A zsinórvezető görgő fixen egybe van építve a golyóscsapággyal
A hajtókar abszolút kotyogásmentesen kapcsolódik a tányérkerékhez, ami egyrészt a pontosan méretezett, hatszög keresztmetszetű tengelynek, másrészt az egymásba illeszkedő, fogazott elemeknek köszönhető. A rendszeres tesztolvasók a márka említése nélkül is tudják, hogy melyik nagy cégnek kellene végre átvennie ezt az egyszerű és nagyszerű megoldást
A gyári zsírozás szokatlanul bőséges. Ehhez tényleg nem kell hozzányúlni 2-3 éven belül!

A szokatlanul bőkezű zsírozás az orsó futásán is megmutatkozott. A Hardliner Pro nem az a kimondott „parasztvakító” módon pörgő búgócsiga. 8-9 fordulat után elfogyott belőle a lendület, ami egyrészt a pontosan kihézagolt hajtóműnek, másrészt a „nyári minőségű”, kicsit sűrűbb kenőanyagnak tudható be. Lágyabb zsírral újrakenve 12-13 fordulatig sikerült tuningolni a gépet, ami teljesen normális egy új, bejáratós orsónál.

A zsinórprofilban felfedezhető egy enyhe hordó alak, de egy kulisszás dobemelésű orsótól - ráadásul 60-as méretben - ez a feltöltési kép kimondottan szépnek számít

Általánosságban fogalmazva, a dob egyenletes feltöltésében mutatkozó eltérések annál szembetűnőbbek, minél nagyobb átmérőjű, és minél mélyebb egy orsó dobja. Egy match orsóra 2-3 mm vastag rétegben feltekert damilon nem igazán lehet észrevenni, hogy mennyire korrekt az orsó dobemelése, de egy nagyméretű, mély dob már kihozza a különbségeket. Ennek fényében értékelve a Hardliner Pro zsinórprofilja ötöst érdemel, hisz’ ilyen jót nemigen látni az excenteres/kulisszás mezőnyben.

A „sima” Hardlinerhez képest a „Pro” változat egyebek között a csúszka vájatának kiképzésében tér el. Ezzel sikerült egészen jól megközelíteni az ideális zsinórprofilt
A hosszú utas fék fontos összetevője a fékcsillagban elrejtett, erős csavarrugó
A tapadós zsírral átitatott filckorongok alapozzák meg a fék tökéletes működését

A hosszú utas fék korrektül, egyenletesen működik a teljes tartományban. Fél kilós alaphelyzetből elindulva, a fékcsillag 2,5 fordulatára 5 kg-ig emelkedik a fékerő. Még tovább srófolva gyakorlatilag állóra fékezhető a dob, ami néha jól jöhet a legdurvább pályákon folytatott „dupla vagy semmi” játékban.

A dob furatában felül is…
… és alul is golyóscsapágyat találunk
A pótdob esetében csapágyazás nélküli, sima furat fogadja be a tengelyt

Még mielőtt bárki azt hinné, hogy a csapágyak hiányának említésével a pótdob értékét kívánom kisebbíteni, sietve leszögezem, hogy nem tulajdonítok különösebb jelentőséget a dobba épített golyóscsapágyaknak. Gondoljunk csak bele: a dob mindkét végére odatesszük a csapágyat, majd ezután a fékkel gyakorlatilag „satuba” fogjuk az akadálytalanul forgó dobot. Könnyű belátni, hogy a csapágyakon, vagy a „meztelen” furatban forgó tengely súrlódása legfeljebb ezrelékekben kifejezhető mértékben befolyásolja a befékezett dob forgását. Maradjunk abban, hogy ártani nem használ.

Talán egy fokkal hasznosabb, de általam szintén inkább marketingfogásnak, mint számottevő előnynek tartott tényező a hajtókarfogantyú golyóscsapágyazása is.

Természetesen a csapágyszámot az egyéb extrákkal párhuzamosan „adagolják”, tehát aki az egyszerűbb modell mellett dönt, az a plusz csapágyak mellett néhány hasznos dologról (pl. fém pótdob) is kénytelen lemondani. Vagy pedig megveszi a teljesen felszerelt és csapágyakkal telerakott csúcsmodellt. Hiába, így működik ez a fogyasztói világ! Ha vásárolsz egy digitális kenyérpirítót, akkor egy elemes morzsaporszívót is kapsz mellé ajándékba (amit magadtól eszedbe se jutna megvenni, de nyilván be van építve a kenyérpirító árába).

Na jó, ezt most nem a SPRO-nak címeztem, csak kijött, úgy általában.

Hardliner Pro csapágyleltár
Tányérkerék 2
Csiga 2
Görgő 1
Hajtókar fogantyú 2
Dob 2
Visszaforgásgátló 1
Összesen 9+1

A csapágyszám ilyen formában való felturbózását persze csak akkor lehetne kárhoztatni, ha emellett a szükséges helyekre nem jutott volna golyóscsapágy, amiről viszont a Hardliner Pro esetében egyáltalán nem beszélhetünk. Sőt, a csiga dupla golyóscsapágyazása példaértékű megoldásnak tekinthető, és a pontos illesztésekkel együtt magyarázatként is szolgál a hajtómű precíz, kotyogásmentes működésére.

A hajtómű csapágyazása példaértékű! Nem csak a tányérkerék, de a csiga is két golyóscsapágyon támaszkodik
A görgős, holtjátékmentes visszaforgásgátló a csiga két csapágya között helyezkedik el
A nyeletőfék a hajtókar negyed fordulatán belül visszavált. Az acélból készült, négykörmös átváltó tárcsa egy spirálrugó közbeiktatásával kapcsolódik a tányérkerékhez. A rugalmas összeköttetés tompítja a fémes ütközést - innen a nyeletőfék kulturált, finom átváltása
A nyeletőfék fémből készült gombja is feldobja az orsó megjelenését. A finom behangolásra 2 fordulaton belül van lehetőség, a szabad futástól a 0,3 kg-os beszorított állásig


Összegzés

A Spro Hardliner Pro masszív, „tömör”, strapabíró jószág, és külsőleg is egy olyan darab, amit szívesen tesz fel a botjára az ember. Amellett egyáltalán nem riasztó az ára sem. Univerzális orsó, amit mintha direkt a hazai pecások többségét kitevő fenekezők kedvéért készítettek volna. Betuszkolhatjuk éppen a „bojlis” vagy „feederes” skatulyába is, de szívesebben veszem ezeket a módszereket a tágabb értelemben vett fenekezés nagy kalapja alá. A nyeletőféket pedig nem kell a bojlisok privilégiumának tartanunk, hiszen bármikor jól jöhet ez a biztonsági berendezés, ha kicsit távolabb lépünk a bevetett botoktól.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.