Shimano Twin Power 2500FB gyorsteszt

Shimano Twin Power 2500FB gyorsteszt

A téli szezon lassan pergő napjait a 2006-os katalógusok böngészésével múlató horgászok szemfülesebbje felfigyelhetett arra, hogy a Shimano húzónevei mellett új betűjelzések tűntek fel. A világcég fejlesztőgárdája a vezető gyártmányai sokadik átigazításával veszi ostrom alá a vásárlók ingerküszöbét, a Haldorádó házi tesztelője pedig megadóan nyúl csavarhúzója után…

Shimano Twinpower 2500FB
Méretsor
1000, 2500, 4000, 5000, 6000
Súly:
265 g
Áttétel:
1 : 5
Visszaforgásgátló:
holtjátékmentes
Fékrendszer:
első fék
Csapágyak:
7+1
Zsinórkapacitás:
160 m / 0,25 mm
Behúzás sebessége:
hajtókar-fordulatonként 70 cm
Ház:
hibrid alumínium / XT-7
Pótob:
1 fém
Tartozék:
neoprén tasak, dob alátétek, olajozó
Ár:
56.000 Ft
A gyártó honlapja:
Robbantott ábra:

Mintha csak tegnap lett volna, amikor a Twin Power 4000F modelljét, és az őt éppen felváltó új 4000FA-t bemutattuk itt a Haldorádó oldalain, és máris kezdhetjük elölről az egészet.

A korábbi típusokat bemutató teszt megkönnyíti a dolgunkat, ezért az ismétléseket elkerülve elsősorban az új modell korábbiaktól való eltérésére igyekszünk ráirányítani a figyelmet. Az összbenyomást tekintve nincs lényeges változás az FA szériához képest, de szembetűnő, hogy a visszaforgásgátló váltó kallantyúja az orsó hátsó részéről alulra vándorolt, követve ezzel a hátsó fékes Shimanoknál megszokott elrendezést.

A visszaforgásgátló kapcsolója az új FB modelleken alulra került
Az egy darabból készült felkapókar sima átmenettel tereli rá a zsinórt a görgőre

Kedvező változás, hogy a felkapókar kialakítása teljesen akadálymentessé vált. Az íves huzal áramvonalasan vastagodva olvad bele a görgő foglalatába, még kevesebb esélyt hagyva a bosszantó zsinórfelakadásokra.

További előrelépés az FA típushoz képest, hogy a görgő szabad forgását biztosító golyóscsapágy zárt kivitelű, így kevésbé érzékeny a szennyeződések iránt.

A görgőhöz zárt ARB csapágyat tettek
Fonottal is profi a profil
A dob alátámasztásához is zárt ARB csapágy került, és megtaláljuk a zsinórprofil finom „behangolására” szolgáló alátéteket is. Ezekből eltérő vastagságú, kiegészítő darabokat is kapunk az orsó mellé
A kis orsó dobja szigorú féket rejt magában

A Shimano orsók fékeiről eléggé egyhangú értékelések szoktak születni. Az alapoktól a csúcsgépekig egyenletesen, megbízhatóan működnek, és mostani tesztünkben sincs ez másképpen. A 3,5 fordulat szélességű szabályozási tartomány tág teret ad a finom beállításra, a 4,5 kg-ig növelhető fékerő pedig kihasználja az orsó méretéhez illő fonott zsinórok 7-10 kg-os teherbírását.

Itt meg kell jegyeznünk, hogy a Shimano 2500FA gyártmányainak egytárcsás féke kb. feleekkora fékerőt produkál, ami ezen orsók használhatóságát a finom pergetésre korlátozza. A Twin Power 2500FB fékereje lehetővé teszi, hogy könnyű, de mégis erős felszerelést használva a nagy halakat is elparancsoljuk az akadók mellől. Ezt a tekintélyes terhelhetőséget az orsó egyéb elemei sem korlátozzák. A rotor szilárdsága lépést tart a fékkel, csak egészen minimálisan deformálódik. A görgő távolról sem tud beleérni a dobba, még a legkeményebb erőltetéskor sem. Ugyanezt nem lehetett elmondani a Twin Power F modellekről, ennek ellenére számtalan, fél mázsa feletti harcsáról tudnának mesélni ezek az orsók, a Pó folyó pergető mestereinek jóvoltából.

A hajtókar csatlakozása az olcsóbb típusokéra emlékeztet

A hajtókart kiszerelve láthatjuk első jelét annak, hogy a fejlesztések mellett itt-ott bizony kissé „felvizezték” a Twin Power FB-t. A korábbi évjáratoknál még holtjáték nélküli, csavarmenetes megoldással kapcsolódott a hajtókar a tányérkerék acél(!) tengelyéhez, ezzel szemben az FB-nél az alsóbb kategóriás Shimanókról ismert, négyszög profilú, átdugós csatlakozást alkalmazták. Persze funkcionálisan nincs ezzel különösebb baj, de a szellősen illesztett tengely holtjátéka ebben a kategóriában már igazán nem elegáns. Egy ilyen árfekvésű orsónál illetlenség ennyire spórolni az extrákon.

A hajtómű burkolata szépen kirajzolja az alatta lapuló szerkezet vonalait. Hogy miért is jutott eszembe erről a vizes pólós szépségverseny? Talán szakmai ártalom :-)

A figyelmes szemlélő észreveheti, hogy a hajtókar felől nézve semmi nem töri meg a burkolat sima vonalait, ugyanis a fedél csavarjai átkerültek a túlsó oldalra. Ez persze nem csak esztétikai kérdés, hanem egyúttal azt is jelenti, hogy a rögzítő csavarok nem a műanyag alaplapba, hanem az alumínium fedélbe kapaszkodnak.

A rögzítő csavarok az alumínium öntvény fedélhez kapcsolódnak
A 2500 FB modellnél visszatértek dobemelő csiga közvetlen meghajtásához

A fedelet leemelve a kibontott hajtómű további újdonságokkal szolgál. A dobemelésnél egy hirtelen hátraarccal kihagyták az FA-nál korszakalkotó vívmányként beharangozott lassító áttételt, és visszatértek a közvetlen meghajtásra. Ennek okát innen a pálya széléről nézve csak találgatni lehet. A zsinórprofil mindenesetre így is kifogástalan, és talán a hajtómű is csendesebb futású lett azáltal, hogy kimaradt belőle a lassító fogaskerék-pár.

A meghajtó tányérkerék egy darabból öntött, ahogy ezt már a hajtókar részletezésénél is megállapítottuk. Lapos kiképzése nem hagy helyet a csiga hátsó golyóscsapágyazásának, így ezen a ponton az FB vásárlóknak még a 4000-es méretnél is be kell érniük egy poliamid persellyel (5000-től felfelé már elől-hátul golyóscsapágy van).

Hogy dicséret is illesse a csapágyazást, meg kell említenünk a védett ARB golyóscsapágyakat. Ezek előnye részint abban nyilvánul meg, hogy a nyitott csapágyaknál kevésbé érzékenyek a szennyeződésre, de a szerviz tapasztalatok egy másik hibalehetőségre is rámutatnak. A korábbi típus esetében nyári melegben a nyitott nyaki csapágyból átkúszó zsír bejuthat a görgős visszaforgásgátlóba. Ez a mi éghajlatunk alatt télvíz idején a görgők letapadását eredményezheti, ami bizonytalan működést, szalajtást idéz elő. Ezt a kellemetlen jelenséget az új, zárt csapágyak várhatóan ki fogják küszöbölni.

A hátralévő két golyóscsapágy (ezek is zárt ARB-k) a hajtókar fogantyújának forgását könnyíti
A fogazott, fehér koszorú az új konstrukciójú csészefék alkatrésze, a görgős visszaforgásgátló már régi ismerősünk

Már a korábbi Shimano gyártmányoknál is találkozhattunk a praktikus csészefékkel, ami dobás közben kiküszöböli a felkapókar véletlen átcsapódását. Az FB-t megelőző szériáknál a csészefék szerepét egy gumigyűrű játszotta, aminek a felkapókar váltó rúdja nyitott állapotban nekitámaszkodott. Mivel a pontos működés itt századmillimétereken múlik, előfordult az, hogy egyik-másik új orsónál a hajtókarral való átváltás eleinte kellemetlenül nehézkes volt. Másrészt annak a veszélye is fennállt, hogy a gumi kopása, öregedése következtében - vagy esetleg csak attól, hogy zsír érte a gumigyűrűt - a csészefék idővel veszített a hatékonyságából. Ezeket a problémákat az új konstrukció gyökeresen kiküszöböli. A gumikarika szerepét egy műagyagból készült fékező gyűrű vette át, ami az orsó nyakánál kialakított horonyban foglal helyet. A két fékpofát egy rugó tartja össze, ami az állandó súrlódási erőt, ezáltal a konzisztens működést biztosítja. A felkapókar nyitott helyzetében a piros nyíllal jelzett átváltó rúd belép a fékező gyűrű fogai közé, így akadályozza meg a csésze elfordulását, és a felkapókar akaratlan átcsapódását.

A csészefék két félből álló gyűrűje a visszaforgásgátló mögötti barázdában foglal helyet


Összegzés

Az új Twin Power 2500FB a várakozásoknak megfelelően egy remek futású, precíz, erős kis szerkezet. A fejlesztések révén egyrészt még megbízhatóbbá vált, és kényelmesebb lett a használata, másrészt a csiga hátsó golyóscsapágyazásának elhagyása, és a patikamérlegen adagolt extrák nem feltétlenül állnak arányban a tagadhatatlanul borsos árával.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.