Atlantis gyorsteszt

Atlantis gyorsteszt

Használt orsókról szóló sorozatunk méltó lezárásaként egy igazi veterán darabot mutatunk be. A szavazás során egy pillanatig sem volt kétséges a vezető helye, végül a voksok elsöprő többségét, 32 %-át kapta meg az olvasóktól. Az Atlantis 70 éves életkora már történelmi távlat számunkra. Az öreg műszer - bár Európában készült - szerencsésen vészelte át a világháború pusztítását a tengerentúlon, és a véletlen szeszélye folytán került Magyarországra, jelenlegi tulajdonosához.

Az Atlantis már több, mint 70 éves!

Tömeg:

420 g

Áttétel:

2,9:1

Visszaforgásgátló:

Kilincskerekes

Fékrendszer:

Első fék

Golyóscsapágy:

2

Zsinórkapacitás:

kb. 100 m / 0,50 mm

Ház:

alumínium

Dob:

műanyag

Bevezetőül idézzük fel az orsó gazdájának bemutató sorait:

„A ’30-as évek közepén készítették Németországban és Kanadába exportálták. Az ’50-es években ajándékba küldték egy szekszárdi orvosnak, aki a Nagypapámnak a jóbarátja volt, és a Papám - aki cipész volt - 2 pár cipőért cserébe kapta meg az orsót.

Az első peremfutó orsó volt a városban, így sokan kölcsönkérték, hogy pergetésre használják. Nagypapám és édesapám sok szép halat köszönhet neki, melyeket nehéz volna fölsorolni, de én is sokat köszönhetek neki… Eleget „dolgozott”, megérdemli a pihenést.”

A tisztes kornak kijáró megilletődöttséggel kezdtem nézegetni, forgatni a régi masinát. A talpon angol nyelvű „Made in Germany” felirat utal rá, hogy valóban az amerikai kontinens piacára gyárthatták. Mellette a 010585 gyártási szám mutatja, hogy nagy szériában készült gyártmányról van szó. A ház precíciós alumínium öntvénye a kor formavilágát viseli magán, ám erős, amellett finom és aprólékos kidolgozású. A hajtókar fix, nem lehajtható kivitelű, de a fogantyúja kézbe illően formatervezett. Amikor megforgattam, érezhető volt, hogy nem mai darabot tartok kezemben. Hajtása a beleöregedett, ki tudja mikori és milyen minőségű zsírtól - tisztesség ne essék - inkább emlékeztetett egy mákdarálóra, mint orsóra. Azt azonban meg kell hagyni, hogy a csészének, és a hajtókarnak fikarcnyi kotyogása se volt!

A jelen és a múlt

A dob méretarányai még a tároló orsókat idézik. A zsinórt befogadó rész magassága 16,5 mm, a perem átmérője 69 mm. A dob nagy átmérője ellensúlyozza a lassú áttételt. Egy hajtókarfordulatra 62 cm zsinórt húz be a koros gépezet, ami teljesen normálisnak számít a maiakhoz viszonyítva.

A piros bütyök „pofozza” a helyére a nyitott felkapókart

A felkapókar zárt és nyitott állapotban is egy-egy horonyba ugrik be, és a rugalmassága folytán mindig ott is marad, ahol kell. A váltó mechanizmus spártaian egyszerű megoldás: a csésze forgása közben a ház nyúlványa billenti vissza kiinduló helyzetbe a dobáshoz kinyitott felkapókart.

A görgős zsinórvezető évtizedekkel megelőzte a korát

A zsinórvezető görgőt joggal nevezhetjük görgőnek, hiszen valóban elforog az őt rögzítő csavar szárán. A zsinór által felvitt, és beleszáradt hordalék, nomeg a kenés elmaradása miatt valamikor sajnos megszorulhatott a forgása, mert a zsinór bevágta a felületét, de tisztítás, és olajozás után ismét funkcionált. Kis átmérője (3,5 mm) miatt sokkal inkább megviselte a zsinórt, mint a mai orsók nagy méretű görgői.

Az utólag barkácsolt csavarrugó tökéletesen ellátja feladatát
A fék száraz filckorong betéttel működik

A fék működése az egyszerű felépítése ellenére meglepően jó, mai szemmel nézve is értékelhető teljesítményt nyújt. Szabályozási tartománya csupán fél fordulat, hiszen nincs benne nyomórugó, ezért a beállítása és ellenőrzése nagyobb odafigyelést igényelt. Beszorított állapotban kb. 3-4 kg terhelésre indul el, minimális letapadással. A filc fékbetét a dob mögötti mélyedésben helyezkedik el, így védve van az esővíz bejutása ellen.

A dob belső oldalán lévő szemölcsök a kereplő szerepét játsszák
A piros „gomba” már utángyártott alkatrész, a tönkrement eredeti helyett

Az eredeti fékcsillagon valószínűleg egy ablak is lehetett, ami látni engedte a fék beállítását jelző számskálát.

Öröm belenézni ebbe a régi, masszív gépezetbe

A meghajtó rendszert megpillantva „deja vu” érzés fogott el: a szerkezet a közelmúlt évtizedek Rileh-Rex és Forelle orsóit idézi fel, ám jóval régebbi kivitelben. A megoldás olyan időtállónak bizonyult, hogy a német orsóépítés bő fél évszázadon(!) keresztül tartotta magát ehhez a tradícióhoz, akár a nyugati DAM cég orsóit, akár az NDK gyártmányokat tekintjük.

A csigatengelyes hajtómű időtálló, jól terhelhető mechanizmus, ám alkatrészeinek előállítása költséges, és munkaigényes. Ezért manapság csak kivételesen találkozunk ilyen meghajtással az újonnan készült orsóknál.

A kulisszás dobemelés a kor igényeinek tökéletesen megfelelt, és hosszú időn keresztül nem is tértek el a tervezők ettől a konstrukciótól. Csupán az utóbbi tízegynéhány évben, a hosszított dobú orsók, és a fonott zsinórok térhódítása szorította ki ezt a megoldást az élvonalbeli gyártmányokból.

A dobemelő csúszkát mozgató excenter csap javításra szorult az idők folyamán. Az új csap beforrasztása egy helyi ezermester bádogos keze munkája
A legfontosabb helyekre golyóscsapágyat tettek a tervezők

A szerkezet csapágyazása előtt is megemelhetjük a kalapunkat. A főtengely, és a meghajtó tengely egyaránt egy-egy golyós- és siklócsapággyal van ellátva. Az illesztési pontosságra jellemző, hogy a csapágyak puszta kézzel nem távolíthatóak el a helyükről. A jó minőségű anyagoknak, és az igényes megmunkálásnak köszönhetően a tengelyeknek még a több évtizedes használat után sincs érezhető kotyogása, nem úgy, mint manapság egyik-másik sokcsapágyas „csodának”.

A visszaforgásgátló acél kilincskereke közös tengelyen van a meghajtó fogaskerékkel

A kilincskerekes visszaforgásgátló az Atlantisnak szinte az egyetlen olyan szerkezeti megoldása, amely már jócskán divatjamúltnak, korszerűtlennek számít. A tekerést kísérő kereplő hang a kisebbik gond, mert ez csak kényelmi kérdés. Ezen túlmenően azonban a fenti konstrukció erősen megterheli az erőátviteli rendszert is.

A modern orsók visszaforgásgátlói - akár kilincsműves, akár görgős kivitelűek - mind megegyeznek abban, hogy közvetlenül a főtengelyre hatnak, így nem veszik igénybe a hajtóművet.

A meghajtó tengely bronz perselyének tartós kenéséről a tengelyre húzott, olajjal átitatott filc henger gondoskodik
A fogaskereket kezdte ki leginkább az idő vasfoga

A hosszú évtizedek intenzív használata nem minden alkatrész felett múlt el nyomtalanul. Az elhasználódás a bronzból készült meghajtó fogaskerékre nyomta rá a bélyegét leginkább. Az acél csigatengely okozta kagylós kopási nyomok mellett helyenként már kisebb töredezés is észrevehető a fogak elvékonyodott élein.


Összegzés

Tanulságos volt látni, hogy az Atlantis készítése idején még a műszaki igényesség, és nem a behatárolt élettartam volt a fő tervezési szempont. A kor technikai színvonalának megfelelő, legjobb anyagokat, és szerkezeti megoldásokat alkalmazták, melynek következtében a nagypapa korú masina hosszú évtizedeken keresztül dacolt a megpróbáltatásokkal, és az idő közbeni kisebb-nagyobb reparálások jóvoltából mindmáig üzemképes maradt. Természetesen ma már nem horgászna senki egy ilyen, túlzás nélkül is muzeális értékűnek mondható példánnyal. Díszhelyre kerülhet a vitrinben, ahonnan örömmel veheti elő, és forgathatja meg gazdája időnként ezt a becses darabot, amelynek kezdetben nehézkes járása is megjavult a tisztítás, és karbantartás után.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.