Tesztelünk és karbantartunk 10. rész - Okuma Longbow LB50

Tesztelünk és karbantartunk 10. rész - Okuma Longbow LB50

Elérkeztünk az orsók karbantartásával foglalkozó, tízrészes sorozatunk befejező epizódjához. A felvezetésben beharangozott utolsó orsó sajnos nem érkezett meg hozzánk, de szerkesztő-operatőrünk megmentette a helyzetet: előkapta saját Okumáját, mint bűvész a nyulat a cilinderből, így az utolsó részben is lesz mit felboncolnunk.

Mielőtt csavarhúzót ragadnánk, Takács Peti még beavat minket az orsó történetébe, és megosztja velünk tapasztalatait.

Amikor megfertőzött a horgászat, rögtön bevásároltam egy rakás, hirtelen nagyon jónak vélt horgászeszközt az egyik ismerősömtől. Működött is minden, ameddig meg nem tudtam, mit jelent az, hogy letapad a fék, vagy dobáskor visszavált a felkapókar. Mindegy, rég volt, elmúlt… Saját káromon tanultam meg, hogy mi a különbség a horgászeszközök között. Így szépen lassan elkezdtem a normális, használható felszerelések beszerzését. Így vettem meg az Okuma Longbow-t is, és mivel akkor a „párban szép” volt a divat, rögtön kettőt vettem belőle, pedig nem volt ám olcsó az akkori pénzügyi helyzetemhez képest.

Na, ez volt az az orsó, amit a mai napig nem bántam meg. Jó pár év van már benne. Volt már homokban, vízben, sárban, mindenütt, de a külső takarítások, törölgetések és zsinórcserék kivételével sosem volt szétszedve, leginkább azért, mert dunsztom sincs, hogyan kellene nekikezdeni, hogy a végén össze is tudjam rakni!

Az orsó, amit most felveszünk, szerintem hibamentes. Egy dolog van csupán, ami a téli menyhalas horgászatoknál elő szokott fordulni: nagyon hidegben a visszaforgásgátló nem működik.

Szeretem ez az orsót. A párja kicsit harcedzettebb, mivel a múltkor leesett a behúzó kocsimról és áttoltam rajta a vas tolikocsit és rajta kb. 50 kg horgászfelszerelést. Egy baja történt csupán. A hatszögű hajtókarja elhajlott a tövében, amit kihúzva visszakalapálgattam az én tudásom szerint. Most kicsit érdekesebben forog, de még ezek után is hibátlanul működik. Ahogy mondani szoktam: új ez még mindig…

A dob és a hajtókar leszerelésének bemutatásától így a tizedik részben már remélem, hogy eltekinthetek, ezért csapjunk is mindjárt a közepébe!

Még egyben van…!
Vessünk egy gyors pillantást a leszedett dobra: egy gumigyűrű tartja a helyén a fék alkatrészeit. Minden rendben, nem piszkosak és elég zsírosak a lamellák, mehet vissza a helyére az egész így, ahogy van
A rotort 14-es kulccsal tudjuk leszerelni
Az ON-OFF felirat figyelmeztet, hogy balmenetes anyával van dolgunk!
A nyeletőfék váltókarjának leszerelése lesz a következő lépés
A rögzítő csavar kicsavarozása után egy könnyed feszítéssel le lehet ugratni a kart a rövid tengelycsonkról
Vigyázzunk, hogy a csavarhúzóval meg ne sértsük a fényezést!
Most már nincs semmi akadálya annak, hogy leszereljük a fedelet
Vigyázzunk a gumitömítésre, el ne szakadjon! Egyébként nem kell levenni, csak azért így mutatom, mert máskülönben nem látszana a fekete gumi a fekete fedélen
A tányérkerék kiszedése még korai, ne erőltessük! Előbb a dobtengelyt kell kihúzni, amihez egy csavarhúzó segítségével le kell pattintanunk azt a kengyelt, ami összeköti a dobemelő csúszkát a tengellyel
Miután leugrott a kengyel…
… akadálytalanul kihúzhatjuk a tengelyt is
A nyeletőféket visszaváltó alkatrészt hajtsuk félre az útból…
… és emeljük ki a tányérkereket
Már csak a dobemelő fogaskerék és a csúszka maradt a hajtóműházban, de ezeket nem tartja semmi, egyszerűen kivehetők a helyükről
A nyeletőféket tulajdonképpen békén is hagyhatjuk, ha nincs rá panasz, de most a teljesség kedvéért belenézünk. Egyébként jól védett elhelyezése miatt nem különösebben érzékeny a koszolódásra
Az U alakú zárólemeztől megszabadulva immár szabadon szétszedhetjük a nyeletőféket
Miután a hátsó fertállyal végeztünk, támadjuk meg az orsó elejét!
Mielőtt tovább bontanánk,…
… akasszuk le a kis rugót az orsóház nyúlványáról
Emeljük ki a csigát, a ráfűzött alkatrészekkel együtt
A csapágy egy bronz gyűrűben foglal helyet. Összerakásnál majd figyeljünk rá, hogy a belső perem alul legyen
A hajtóműből átszivároghat a zsír a visszaforgásgátló görgőihez. Ilyenkor tipikus tünet, hogy hidegben nem fog a visszaforgásgátló, hátrafelé „szalajt” az orsó a megdermedt zsírban letapadó görgők miatt. A kis acélhengereket kimosás vagy törölgetés után nagyon kevés zsírral helyezzük vissza a műanyag kosárba. Elég annyi, amitől a helyükre tapadnak, és összerakásig ott is maradnak a görgők
A görgőpályát egy leszorító rugó tartja a vázban
Könnyen kivehetjük a helyéről, ha teljes mosást, nagytakarítást végzünk, de egyébként akár maradhat is
A visszaforgásgátló V alakú lemezrugóját a fedél szorítja a helyére. Nyitott állapotban kapcsolgatva hajlamos elrepülni, vigyázzunk rá!
A fedél helyretételekor egy kis csavarhúzó segítségével igazítsuk a helyére a nyeletőfék váltókarjának tengelyét
A felkapókar csuklója fém persellyel van ellátva
Először a csuklót kell leszerelni, a fedél csak azután jön le, a pereme miatt
A fedél leemelése után kivehetjük és megtisztíthatjuk a rugós egységet. Visszaszereléskor összenyomott állapotban tegyük be a helyére
A rugós váltórúd végének a nyíllal jelzett lyukba kell visszakerülnie

A filmsorozat befejező része következik. A nyári szezonban a karbantartó brigád is horgászni megy, télen folytatjuk (vagy nem, az még addig kiderül).

Írta: Benyhe János
Videó: Takács Péter

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.