A magyar tenger őrei

A magyar tenger őrei

Törvények, írott és íratlan szabályok határozzák meg életünk minden pillanatát, ezektől függ a boldogulásunk, létünk, nyugalmunk és biztonságunk. Igaz ez a szabadidős tevékenységeinkhez, történetesen a horgászathoz és ennek kapcsán, a vízparton, vízen tartózkodáshoz kötődő előírásokra és az azokat szabályzó tényezőkre is! Mostani cikkünkből egyfajta rálátást kaptok a vízi közlekedéshez szorosan kapcsolódó, a vízen folytatott ténykedéseinkkel, életünk és anyagi javaink védelmével összefüggő rend őrzőiről, a törvények betartatóiról, annak is a mi tengerünkön szolgáló képviselőiről, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságról és életéről.

A Haldorádó Halaton Hétvége, röviden a H3 tavalyi rendezvénye kapcsán szerettem volna még jobban kihasználni a Haldorádó horgászportál által számunkra biztosított média-, technikai és emberi hátteret, ezért igyekeztem úgy alakítani a programokat, hogy beleférjen egy halőrzéssel és egy vízi közlekedés szabályaival kapcsolatos kisfilm forgatása, riportok készítése. Nos, ez tavaly félig sem sikerült, ugyanis a halőrzéssel kapcsolatos filmből csak jelenetek készültek el, ami az időközben, az erre hivatott ZRt.-nél bekövetkező személyi változások miatt az idén már nem folytatódhatott, ugyanis olyan feltételeket szabott az illetékes, amit nem tartottam elfogadhatónak az ő tevékenységük favorizálására és önzetlen bemutatására. Ennélfogva, sajnos, az a film dobozba került (úgy tűnik, örökre), így maradt a rendőrségi kisfilm lehetősége. Tavaly abban sem jártunk sikerrel, mert a hierarchia nem elég magas szintjén kezdtük az engedélyeztetést: hiába fogadták pozitívan megkeresésünket, a forgatás napján mégsem tudták vállalni a szereplést, ezért lefújtuk a forgatást. Nem szerettem volna feladni a terveimet, így Takács Peti hathatós közbenjárásával idén a „fejnél” kezdtük, és meg is kaptuk a filmezésre vonatkozó írásos beleegyezést. Ennyit az előzményekről, lássuk a konkrétumokat!

Bevetésen

Azt hiszem, akik ismernek, tudják rólam, hogy a hal- és környezetvédelem elkötelezett támogatója vagyok, a magam módján és lehetőségeimhez mérten hangot (pontosabban betűt) is adok ebbéli elveimnek. Tudom, sokkal többet is tehetnék, ezért igyekszem is munkámmal és a családommal járó ténykedéseim mellett még több energiát, időt és pénzt ebbe beleölni, remélem, sikerülni is fog még hatékonyabban hallatni a hangomat! Ez a cikk is egyike igyekezetemnek!

Vannak azonban erre hivatott, kifejezetten a védelem érdekében létrehozott és ezért szolgáló, jól (vagy kevésbé jól, de) működő szervezetek, állami rendvédelmi szervek. Mostani cikkünk a vízirendészet egy délelőttjét mutatja be, ennek kapcsán egy tartalmas riportot és egy látványos terepszemlét fogtok látni! A vízirendészet a közrend, közbiztonság fenntartása, a bűncselekmények megelőzése és a baleset-megelőzési tevékenység mellett a vizekkel összefüggő speciális feladatokat is ellát - a vízből történő életmentésektől a vízjogi engedélyek ellenőrzésén át a vizek környezetvédelmére vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzéséig. Munkájukban számunkra - üdülők, fürdőzők, horgászok számára - talán a szabad vizekben való fürdésre, a vízi közlekedésre és végül, de nem utolsósorban a halászatra, horgászatra vonatkozó jogszabályok betartatása a legfontosabb.

Riportkészítés közben

Sokan bizonyára tökéletesen tisztában vagytok a vízparton tartózkodás, a vízen közlekedés mindenre kiterjedő szabályzásával, annak törvényi szintű és alacsonyabb szintű jogszabályokba foglalt előírásaival, de egészen biztos vagyok benne, hogy sokaknak elképzelése sincs, vagy csak részinformációkkal rendelkeznek ezekről. Emellett a horgászattal kapcsolatosan a rendvédelmi szervekre háruló feladatokról is sokaknak csak homályos képe lehet. Ezt a homályos képet szeretném most - lehetőségeim szerint - kitisztítani!

Ebben az árbocrengetegben is…
… rendet kell tartani!

Kezdjük a vízirendészet tevékenységének bemutatását a legegyszerűbb, ám nekik mégis a legtöbb munkát adó fejezettel, a fürdőzéssel! A hivatalos szabályok a következők:

Fürdőzési szabályok

A szabad vízen való tartózkodás alapvető szabályairól szóló 46/2001. (XII. 27.) BM rendelet alapján, illetve a vízi balesetek megelőzése érdekében:

Természetes fürdővízben fürödni a kijelölt fürdőhelyen, illetőleg ott lehet, ahol a fürdés nem esik tiltó rendelkezés hatálya alá.

Tilos fürdeni:

  • hajóútban;
  • hajóutat és hajózási akadályt jelző bóják, nagyhajók, úszó munkagépek és fürdés célját nem szolgáló úszóművek 100 méteres körzetében;
  • vízlépcsők és vízi munkák 300 méteres, hidak, vízkivételi művek, egyéb vízi műtárgyak, komp- és révátkelőhelyek 100 méteres körzetében;
  • kikötők, veszteglő- és rakodóhelyek, kijelölt zárt vízisí és vízirobogó (jet ski), valamint egyéb motoros vízi sporteszköz közlekedésére szolgáló pályák, hajóállomások területén;
  • egészségre ártalmas vizekben;

  • a kijelölt fürdőhelyek kivételével a határvizekben és a városok belterületén lévő szabad vizekben;
  • vízi jármű kísérete nélkül a Balaton Somogy megyéhez tartozó területén, a parttól 1000 méternél, Veszprém és Zala megyéhez tartozó területén a parttól 500 méternél nagyobb távolságra, valamint a Tisza-tó területén a parttól 500 méternél nagyobb távolságra;
  • éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, kivéve, ha a vízfelület megvilágított, és legfeljebb a mély víz határáig;
  • ahol azt tiltó tábla jelzi.

A Balatonon és a Velencei-tavon minden év április 1-jétől október 31-ig vihar-előrejelző, illetőleg viharjelző szolgálat működik.

A jelzésképek jelentése a következő:

  • Az I. fokú viharjelzés (figyelmeztetés az elővigyázatosság betartására) - percenként 45-ször felvillanó sárga fényjelzés - esetén a parttól 500 méternél nagyobb távolságra tilos fürödni.
  • A II. fokú viharjelzés (figyelmeztetés a fenyegető veszélyre) - percenként 90-szer felvillanó sárga fényjelzés - esetén fürödni tilos.
  • A viharjelző állomások körbe a Balaton partján, több irányból jól látható helyen vannak elhelyezve.

Folyamatosan figyeljék a viharjelző rendszert és időben térjenek vissza a partra!

Kérjük, hogy a tiltó rendelkezés hatálya alá tartozó vízterületeken saját biztonságuk érdekében ne fürödjenek!

  • A fürdőhely határait a parton 60 × 30 cm méretű, fehér alapú, kék hullámzó vízen fekete felsőtestet ábrázoló táblával, a vízen vörös-fehér függőlegesen csíkozott, henger alakú, legalább 50 × 50 cm-es bójákkal jelölik. A 120 cm-nél mélyebb víz határát tavakon és állandó vízterületeken „120 cm” feliratú, folyókon „mély víz” feliratú táblával jelölik.
  • A fürdési tilalmat 60 × 30 cm méretű, fehér alapú, kék hullámzó vízen fekete felsőtestet ábrázoló és átlósan 3 cm széles piros csíkkal áthúzott táblával jelölik.

Jó tudni, hogy aki tiltott helyen fürdik, az szabálysértést követ el és húszezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

  • Hat éven aluli és úszni nem tudó tizenkét éven aluli gyermek csak felnőtt kíséretében fürödhet a szabad vizekben!
  • Gyermek és ifjúsági csoportok esetén a csoport vezetőjének a fürdőzők létszámának megfelelő számú, úszni tudó és a vízi mentésben jártas felnőtt személyekből figyelő és mentőőrséget kell állítania.

Hasznos tanácsok:

  • Gyengén úszók csak sekély vízben fürödjenek!
  • Ne fürödjön közvetlenül étkezés után, teli gyomorral!
  • Szeszesitaltól befolyásolt, gyógyszer vagy kábító hatású más szer miatti bódult állapotban tartózkodjon a fürdőzéstől!
  • Napozás után testét zuhanyozással, vagy más módon hűtse le, felhevült testtel soha ne menjen a vízbe!
  • Lehetőség szerint ismerje meg a fürdésre igénybe venni kívánt vízterület sajátosságait, mederviszonyait, tájékozódjon a várható időjárásról és a segélykérés módjairól!
  • Szív- és érrendszeri-, légző-, továbbá mozgásszervi betegségben szenvedők egyedül soha ne fürödjenek!
  • Mindig vegye figyelembe és tartsa be a viharjelző szolgálat - ahol található - által adott jelzéseket!
  • Aki nem tud úszni, mély vízben ne használjon felfújható fürdőeszközt (gumicsónak, gumimatrac), azon lehetőleg ne aludjon el!
  • Az úszóeszközök (vízibicikli, gumimatrac, illetve más felfújható eszköz) használata szintén fürdésnek minősül, így ezek használatára is a fürdés szabályai vonatkoznak. Fürdőzők közelében úszóeszközöket használni csak úgy szabad, hogy azok a fürdőzőket ne veszélyeztessék.
  • Gumimatrac, vízibicikli használata során felhevült testtel nem szabad vízbe ugrani, és ne ugorjanak a vízbe anélkül, hogy előzetesen nem győződtek meg a meder mélységéről. Fejesugrás a sekély vízbe súlyos sérülést okozhat!
  • A szélben elsodródott fürdőeszközök, felfújható vízi játékeszközök után ne ússzanak, mert életüket veszélyeztetik; ha ezt mégis megteszik és elsodródnak, maradjanak a felfújható eszközön, míg a segítség megérkezik, és ne hagyják el azt!
  • Ha fázik, remeg a vízben, azonnal menjen ki a partra és törölközzön vagy szárítkozzon meg!
  • Ismeretlen helyen ne ugorjon vízbe, ugyanis a vízfelszín alatt található és nem látható kövek, cölöpök, karók és egyéb tárgyak maradandó csigolya- és gerincsérülést, rosszabb esetben akár halált is okozhatnak!
  • Éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ne fürödjön!
  • Ha hínáros vízen kell átúszni, akkor azt a lehető legkisebb mozdulatokkal tegye!
  • Ha az örvény lehúzza, ne kapálózzon, a lélegzetét visszatartva várja meg, míg az örvény ereje érezhetően csökken, majd ússzon a felszínre!
  • A szabad vizek mentén a kijelölt fürdőhelyen történő fürdőzés a legbiztonságosabb.

Gyermekeink védelmében

  • Gyermeket még a vízparton sem hagyunk felügyelet nélkül!
  • Úszni nem tudó gyermekeknek mindenképpen indokolt a mentőmellény vagy mentőgallér használata.
  • Tizennégy éven aluli gyermekek felnőtt felügyelete nélkül lehetőleg ne használjanak vízibiciklit. Arról még felügyelet mellett se ugorjanak vagy csússzanak a vízbe.

Úgy gondolom, hogy bár kissé terjedelmesnek tűnhetnek a felsorolt szabályok, ajánlások, mindenképpen érdemes megismerni és betartani őket, hiszen életünk csak egy van, azzal az eggyel nem érdemes könnyelműen játszani! E szabályokat - akár figyelmetlenségük okán, akár túlértékelt önbizalomból, vakmerőségből vagy eltúlzott bátorságból - az intelmek ellenére sem betartók figyelmeztetése, kimentése és nyilván megbüntetése is a vízirendészetre háruló feladat.

A fürdőzőket is óvják a veszélyektől

Folytassuk a vízirendészet feladatainak felsorolását a bennünket, horgászokat legjobban érintővel! A halőrzés, a szabályos horgászat vízirendőrségre rótt ellenőrzési jogköréről az alábbiakat érdemes tudni:

Mint majd a riportban is hallhatjátok, a vízirendészet embereinek maximális, mindenre kiterjedő jogköre van a horgászok ellenőrzésével kapcsolatban - beleértve a parton maradó gépjárművet, a vízparton elhelyezett horgászfelszerelést, a vízen tartózkodó horgászok vízi járműveit is, tehát a jogszabályba foglalt előírások betartásnak ellenőrzésére teljes körű jogosultsággal rendelkeznek! Emellett ismerik a horgászrend minden előírását, a halfogás szabályos keretek között folytatott módjait, módszereit, feltételeit is, hiszen közülük is sokan sikeres horgászok, ezért rendszeresen szembesülnek a horgászattal kapcsolatos bűncselekmények, szabályszegések következményeivel is.

A közelmúlt hallopási esetei is rávilágítottak, hogy nagyon nagy szükség van a jogszabályok erejére és a betartatására, hiszen alattomosan elharapózni látszik a hallopás és fehérgalléros bűnözők próbálják birtokba venni ezt a bűnözési ágazatot is. Az ilyen esetek felderítésében, a tettenérésben, a bíróság munkáját megalapozó nyomozásban a vízirendészet szakértői, nyomozói tevékenysége, azaz minden munkatársuk nélkülözhetetlen segítség!

Minden horgászt mindenhol ellenőrizhetnek! Akár parton…
… akár a vízen!

Azután említsük meg a vízi közlekedéssel járó sokrétű feladataikat. Egyrészt a járművekre a vízen is közlekedési szabályok vonatkoznak, másrészt a járművek speciális mozgásteréből eredően többszörösen fontos a biztonság betartása, betartatása! Mire gondolok ezzel? A közúti közlekedéssel ellentétben a vízen egy hirtelen jött viharban nem elég az ablaktörlő bekacsolása, egy „defekt”, egy műszaki hiba esetén nem elég félreállni és kicserélni a hibás alkatrészt vagy türelemmel megvárni a segítséget. A víz mint speciális közeg megköveteli a vízi közlekedésre vonatkozó speciális előírásokat is, amelyek sajátos biztonsági eszközigényt is támasztanak a használó felé! Először lássuk a szabályosan felszerelt csónak eszközigényét és a kapcsolatos előírásokat!

A csónak kötelező felszerelésének részletezését is a vízi közlekedés rendjéről szóló 39/2003. (VI. 13.) GKM rendelet mellékletét képező - és vízi közlekedés rendjét, biztonsági előírásokat, hajók, kikötők kötelező jelzéseit (stb.) részletesen szabályozó - HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT tartalmazza:

Csónak az alábbi alapfelszereléssel közlekedhet:

  1. mentőmellény - a csónakban tartózkodó kiskorúak és úszni nem tudó felnőttek együttes számának megfelelően, de legalább 1 db,
  2. evező - a csónakban tartózkodó személyek számának és a csónak hajtásának megfelelően, de legalább 1 db,
  3. horgony - 1 db, a csónak horgony nélküli tömegének legalább 5%-ával egyenlő tömegű horgony (a horgony a mederhez történő ideiglenes rögzítésre alkalmas, más számára veszélytelen kialakítású eszközzel, tárggyal helyettesíthető),
  4. kikötésre és horgonyzásra alkalmas, és megfelelő állapotú kötél vagy lánc - legalább 10 fm,
  5. legalább 1 liter űrméretű vízmerő eszköz - 1 db,
  6. fehér kézi villamos jelzőlámpa tartalék izzóval és tartalék elemmel - 1 db,
  7. a csónak üzemben tartójának nevét és lakcímét (telephelyét) tartalmazó - a csónaktesten tartósan rögzített - tábla,
  8. ha a csónakban tűz- vagy robbanásveszélyes anyagot szállítanak, akkor megfelelő 8A, illetve 34B oltásteljesítményű tűzoltó készülék - 1 db.

Jó tudni, hogy a tavakra és azon belül a Balatonra is speciális, a csónakhasználatra is kiterjedő szabályok vonatkoznak:

Csónakkal parttól számított legfeljebb 1500 m széles vízterületen szabad közlekedni, azonban ez a „Figyelmeztetés az elővigyázatosság betartására” jelzésnél (I. fokú viharjelzésnél) - esetleges szükséghelyzet kivételével -a parttól számított 500 m-es távolságra korlátozódik. Csónak (szükséghelyzet kivételével) „Figyelmeztetés a fenyegető veszélyre” jelzésnél (II. fokú viharjelzésnél) egyáltalán nem közlekedhet!

A Balatonon a csónakok legkisebb biztonsági távolsága 0,3 méter - a biztonsági távolság a csónak vízmentes oldala, illetve fartükre felső szélének legmélyebb pontja és a tényleges merülési sík közötti legkisebb távolság. A túl lapos, nem megfelelő palánkmagasságú csónakok tehát nemcsak veszélyesek, hanem a jogszabályban előírt követelményeknek sem felelnek meg!

A szükséges felszerelés…
… és a láthatóság életeket menthet!

A továbbiakban pillantsunk bele a vízi közlekedéssel összefüggő általános szabályok azon szeletébe, ami a csónakot is használó balatoni horgászok szemszögéből kiemelt fontosságú! A Hajózási Szabályzat előírja, hogy csónakot csak az a személy vezethet, aki 14. életévét már betöltötte, úszni tud, a vízi jármű vezetésében kellő gyakorlattal rendelkezik és ismeri az igénybe vett vízterület sajátosságait, valamint a Hajózási Szabályzat rendelkezéseit. Utóbbi feltétellel összhangban itt - a teljesség igénye nélkül! - csak a csónakhasználattal összefüggő legfontosabb közlekedési szabályokat említjük:

  • A csónak vezetője a beszállás előtt köteles tisztázni, hogy a csónakban helyet foglaló személyek tudnak-e úszni és azok nyilatkozatáról, illetve az előírt mentőfelszerelés elhelyezéséről, készenlétéről köteles gondoskodni. A vízen levő (közlekedő vagy veszteglő) csónakban tartózkodó úszni nem tudó és kiskorú, valamint a vízi sporteszközön közlekedő minden személy köteles mentőmellényt viselni. A csónakban tartózkodók közül nyilatkozatot csak nagykorú személy tehet, kiskorú személy minden esetben köteles mentőmellényt viselni.
  • Ha a csónak használatakor a megengedett legkisebb biztonsági távolság - ideiglenesen - nem tartható meg, a csónakban tartózkodó személyek mentőmellényt viselni kötelesek.
  • A csónakból indulás előtt - és szükség esetén menetben is - el kell távolítani a stabilitását és úszóképességét befolyásoló mennyiségű vizet.
  • A menetben levő csónakban tartózkodóknak - a csóváló evezést (védlizés), illetve csáklyázást végző személy kivételével - tilos állni.
  • Csónakkal és vízi sporteszközzel a parttól vagy kikötőhelyről elindulni és menetirányt változtatni akkor szabad, ha az a vízi közlekedés más résztvevőit nem zavarja és vízben tartózkodó személyt sem veszélyeztet.
  • Ha csónakok, vízi sporteszközök vagy kishajók egymás útvonalát keresztezik, a jobbról érkezőnek van elsőbbsége.
  • A csónak találkozáskor és keresztezéskor köteles a vitorlával haladó csónak, vízi sporteszköz és kishajó útjából kitérni.
  • A gépi erővel hajtott csónak és kishajó találkozáskor és keresztezéskor legalább 30 m távolságot tartva köteles kitérni az evezővel hajtott csónak, vízi sporteszköz és kishajó útjából.
  • Vízben tartózkodó személyt - a mentés esetét kivéve - vitorlás és evezős csónakkal, valamint vízi sporteszközzel legalább 10 m, motorcsónakkal legkevesebb 30 m távolságban úgy kell kikerülni, hogy a vízben tartózkodó a vízi jármű és a közelebbi part (vagy az őt kísérő vízi jármű) között maradjon. A vízben tartózkodót a vízi jármű közeledésére - szükség esetén - kiáltással is figyelmeztetni kell, és a vízi jármű sebességét olyan mértékre kell csökkenteni, hogy az ne okozzon hullámzást a vízben tartózkodó közelében.

A hajókat rendszeresen és vasszigorral ellenőrzik…
… hogy biztonságosan telhessenek a vízen töltött órák, napok!

A viharjelzésről: A Balaton területén 29 stabil fényjelző-viharjelző, kiemelt strandokon 16 mobil tájékoztató fényjelző működik. Ezek periodikus fényjelekkel, azok gyorsabb, lassabb impulzusaival jelzik a vízen várható vihartevékenységeket, szelet, esőt vagy e fényjelek teljes hiányával azt, hogy az adott időben ezektől nem kell tartanunk.

Érdemes figyelembe venni a Viharjelző Szolgálat 2011 márciusában kiadott sajtóközleményében leírtakat is:

„Mire kell ügyelni a viharjelzések idején?

A szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy a Balatonnál az időjárási elemeknek, mindenekelőtt a szélnek, nagy a tér- és időbeli változékonysága. Gyakran megfigyelhető, hogy másodfokú viharjelzés idején az északi part közelében, a nádasoknál nem tapasztalhatóak viharos széllökések, azonban néhány száz méterrel beljebb már lecsaphat a szél, és a nádasoktól távolodva gyorsan felerősödik a hullámzás is. Ugyancsak nagy a térbeli változékonyság zivatarok környezetében, a zivatarból kifutó szélrohamok rövid idő alatt elérhetik a viharos fokozatot, ugyanakkor néhány kilométer távolságban néha csak gyenge légmozgás tapasztalható. A szélviharokat nem mindig kíséri felhőzet. Különösen veszedelmes a nyár közepén gyakori forró száraz szél, amely a sekély déli parti vízről gyorsan besodorja a matracokat és vízibicikliket a hullámos mélyvizekre. Fontos tudni, hogy a Balatonnál gyakran létrejönnek keskenyebb szélcsatornák, ahol lényegesen erősebb a szél, ilyen például a Szigligeti-öböl. Mindenkinek saját érdeke, hogy figyelje a viharjelzéseket és tartsa be az ide vonatkozó szabályokat.”

Térkép a viharjelző berendezések elhelyezkedéséről

A viharjelzéseket az alábbiak szerint kell értelmezni:

  • Alapfok - azaz a fényjelzés hiánya - esetén a legerősebb várható légmozgás sebessége 40 km/óra alatt marad, a vízen legfeljebb közepes hullámzás alakul ki.
  • I. fokú viharjelzés - azaz percenként 45 sárga fényű fényfelvillanás - esetén a várható maximális széllökések 40-60 km/óra sebességet érhetnek el, sok fehér tarajos hullám alakulhat ki.
  • II. fokú viharjelzés - azaz percenként 90 sárga fényű fényfelvillanás - esetén a maximális széllökések sebessége meghaladhatja a 60 km/órát. A tornyosuló, átbukó tarajú hullámok tetejét a szél vízpermetként lefújja.

A precíz műszerek mellett…
… a technikának…
… és természetesen a figyelemnek jut rendkívül nagy szerep!

Amint ebből a cikkből is kiderülhet, rendkívül széleskörű, felelősségteljes és szerteágazó a vízi rendészet feladatköre melyet a tőlük elvárható minőségen felül, erejüket felülmúlva és szélsőséges körülményektől sem meghátrálva látnak el nap mint nap! Arról a szomorú tényről már nem is beszélve, hogy a válság okozta nehézségek őket sem kímélték meg, a támogatások, amikből amortizálódó eszközeiket felújíthatják, esetleg az újakat beszerezhetik, alaposan megcsappantak.

Köszönjük nekik, hogy a körülmények ellenére is áldozatosan védenek, óvnak bennünket, a biztonságunkat és a környezetünket!

Fontos információ:

A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság 24 órás ügyeletet tart fenn!
A Vízirendészet vízi segélyhívó száma:
1817, illetve 06-84/310-712

… hogy a Balaton örömöt jelentsen mindenkinek

Végezetül tekintsétek meg Nagy Jenő alezredes úrral, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztályának vezetőjével készült riportfilmünket, és arra kérlek benneteket, jusson eszetekbe majd a következő vízreszálláskor (is) a cikk mondandója: Vigyázzunk magunkra, vigyázzunk egymásra, hogy örömünket lelhessük a vízparton (is), mert horgászni jó!

Hajrá, Haldorádó!

Írta: Jeszy
Fotók, ábrák, kivonatok: www.police.hu; Csörgits Gábor; Takács Péter; Szári Zsolt; Jeszy
Videó: Takács Péter

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.