SPRO Passion 740M gyorsteszt

SPRO Passion 740M gyorsteszt

A SPRO Passion orsócsaládja a 2005. év újdonsága. A Blue Arc sorozat kedvező fogadtatásán felbuzdulva egy olyan orsóval hozakodott elő a cég, ami az „Arc”-ok precizitását, és használati komfortját megtartotta, de azoknál lényegesen szerényebb áron hozzáférhető, így még szélesebb érdeklődésre tarthat számot.

Méret:
40
Méretsor:
10, 20, 30, 40, 50, 55
Súly:
291 g
Áttétel:
5,0:1
Visszaforgásgátló:
fokozatmentes
Fékrendszer:
elsőfék
Csapágyak:
6+1
Zsinórkapacitás:
740M: 150 m / 0,18 mm
730:170 m / 0,285 mm
Egy hajtókarfordulattal
feltekert zsinórmennyiség:
77 cm
Ház anyaga:
grafitszálas műanyag
Dob anyaga:
alumínium
Tartozék:
match pótdob
Ár:
12.390 Ft
A gyártó honlapja:

A méltán népszerűvé vált Blue Arc-okhoz képest a leglényegesebb eltérés az orsó házának anyaga. A Passion a költségek csökkentése érdekében nem alumínium, hanem grafitszálas műanyag házzal készül, ám ez mit sem von le használati értékéből. A ház, talp, és a rotor erős, szívós, nehezen deformálható. A matt fekete felületi kidolgozással szépen harmonizál a füstszínűre eloxált hajtókar, és a rotor villáin lévő, hasonló színű két fedél.

A meggyőző műszaki tartalom mellett az esztétikus külsőre is hangsúlyt fektettek

A tesztekben nem szoktuk ugyan kiemelni, de említést érdemel az orsó tapintása is. Kézbe véve nem a szokásos, síkos műanyag-érzést adja, hanem kicsit gumis hatású, így sokkal jobb fogás esik rajta. A szerkezet futása barátságos, zavaró hangoktól mentes. A forgó-mozgó részek pontos, kotyogásmentes illesztése egyértelműen az „Arc”-okat idézi, akárcsak a felkapókar vastagított, cső alapanyagú megoldása. A zsinórvezető görgő és a felkapókar közötti átmenet is hasonló a Blue Arc szériáéhoz, és talán ez az egyetlen dolog, ami mindkét típus kisebb hiányosságaként említhető. Ezen a ponton ugyanis hajlamos fennakadni a zsinór (elsősorban a fonott), különösen akkor, ha dobás után hajtókarral, hirtelen váltjuk át a felkapókart. Kis összeszokási idő kell, amíg kialakul a zavartalan átváltás technikája az új orsóval, de utána nem okoz gondot (merem ezt állítani 2 év szorgos Blue Arc „koptatás” után).

Reméljük, hogy a felkapókar, és a görgő foglalatának simább összedolgozása lesz a fejlesztés következő lépése
A Passion széria tagjait golyóscsapágyazott görgő és nyomórugóval működtetett felkapókar jellemzi

A teszt során a match változattal egy időben a 30-as méretű alaptípust is tanulmányoztam. A 730 és a 740 modell hajtása és rotor része is megegyezik, csak a dobjaik mérete tér el. Ez más szóval annyit jelent, hogy a dobjaik tetszőlegesen csereberélhetők, kombinálhatók, ami nagyon praktikus lehet, ha valaki Passion orsókkal szereli fel magát.

A 730, a 740 és a 740M típusok dobjai egymás között csereszabatosak

Az excenteres dobemelésű orsók elbírálásánál a zsinórfeltöltési kép a legkritikusabb pont, hiszen a hasonló felépítésű orsók ebből a szempontból igen széles skálán helyezkednek el. Az olcsó, de egyszerű és strapabíró excenteres mechanika a működési elvéből adódóan hajlamos „kétpúpú” zsinórprofilt produkálni a dobon. Ezt némelyik gyártmánynál még azzal is tetézik, hogy az indokoltnál magasabb spulnit tesznek az orsóra, így a dob tetején és alján kitöltetlen rész marad, amivel aztán könnyen lehet vattacukor méretű gubancokat dobni.

A Passion tervezésénél szerencsére elkerülték ezt a buktatót, és a legjobbat hozták ki az excenteres dobemelésből. Az excenteres rendszerű orsó különösen szerencsés párosítást alkot a match dobbal, hiszen a kis mélységű dobot még az egyszerűbb szerkezet is hibátlanul tölti fel.

A match dob feltöltési képe hibátlan

A saját kategóriájában a mélyebb dob zsinórprofilja sem kifogásolható, bár itt már megjelenik egy kis hullám, amit megfelelő alátöltéssel könnyen korrigálhatunk.

A dob magassága összhangban van a dobemelés mértékével, így a dob széleit is jól kitölti a zsinór
Az egyszerűbb felépítésű dobemelés és a műanyag ház miatt a Passion ára lényegesen kedvezőbb a Blue Arc-énál
A match dob egytárcsás fékje összhangban van a finom horgászmódszereknél fellépő mérsékelt terheléssel
A mély dobú változatok soklamellás fékje a legkeményebb játékosoknak is méltó ellenfele

Mindkét orsó fékjének működése könyörtelenül precíz, letapadás még a legszorosabb beállításoknál sem érzékelhető. A négy fékcsillag-fordulatot meghaladó szabályozási tartományhoz a match változatnál 2,5 kg, az alaptípusnál pedig 5 kg maximális terhelés párosul.

A dob golyóscsapágyon fut a tengelyén, ami hozzájárul a fék kifogástalan működéséhez

A hat golyóscsapágyból egy a dobban, egy a görgő alatt, és egy a hajtókar fogantyújában kapott helyet, míg a fennmaradó három a hajtóművet erősíti. A csapágyak precíz illesztésének köszönhetően a forgó alkatrészek kotyogása, szinte nulla.

A 7 fogú csiga és a 35 fogú tányérkerék közepes áttétele masszív, terhelhető meghajtást biztosít
A görgős, holtjátékmentes visszaforgásgátló megegyezik a Blue Arc típusokban bevált konstrukcióval
A Passion a fonott zsinóros pergetéstől sem veszi el a próbálkozók kedvét

Elismerem, úgy vagyok az orsókkal, mint Móricka az egyszeri viccben: mindenről ugyanaz − történetesen a pergetés − jut az eszembe. A teszt során első reakcióm az volt, hogy az egyik match dobra feltekertem egy megfogyatkozott tekercs (talán 80-90 m lehetett) nyűttes, 13-as Power Pro-t, ami éppen optimális mértékben töltötte meg a dobot, és bőven elegendőnek tűnt egy csatornai csukázáshoz. Semmi alátöltéses hókuszpókuszt nem követtem el (hisz’ mit lehet egy match dobnak alátölteni?), anélkül is szépen állt a fonott a dobon. Egy szép, napsütéses őszi délutánt szántam a Passion próbálgatására, kellemes Kurca-parti sétával egybekötve. A délután folyamán egyetlen gubanc sem zavarta meg a szórakozásomat, és még egy csukát is sikerült partra segítenem.

Rutintalan kezekben előfordulhat, hogy a fékcsillag kiálló peremére feltekeredik a vékony zsinór

Egyetlen alkalommal − történetesen a fiam kezében − fordult elő az a kis malőr, hogy az orsó a fékcsillagra tekerte a vékony fonott zsinórt, de ez a felkapókar kézi átváltásával, és kis odafigyeléssel könnyen elkerülhető. Egy barátom nagy megelégedéssel perget a 730-as változattal, amelyet 16-os Fireline XDS zsinórral töltöttünk fel, természetesen illendő alátöltéses kozmetikával.


Összegzés

A Passion széria elegáns megjelenése és precíz kidolgozása az árkategóriája feletti műszaki tartalmat sugall. A takaros kis műszer kedvelt társa lehet a finom horgászmódszerek művelőinek, és beszálló kategóriás pergető orsóként is ajánlható.

Még univerzálisabban használható darabot kapna kezébe a vásárló, ha a 740-es változatot vegyes (match és mély) dobokkal forgalmaznák. Pótdobok szerencsére külön is beszerezhetők, így a kedvező ár mellett nem kell lemondani a sokoldalú kihasználhatóságról sem.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.